Jakie oszczędności przynosi ekologia w firmie?

Menedżerowie i pracownicy wielu firm chętnie podjęliby dodatkowy wysiłek na rzecz środowiska, ale brakuje im wiedzy i pomysłów. Nawet nie wiedzą od czego zacząć. Być może ten tekst okaże się inspiracją.
Każde działanie w firmie mniej lub bardziej może być

korzystne dla środowiska naturalnego. Jeśli tylko chcemy być bardziej eko także w biurze. Na przykład: kartki papieru można dwustronnie wykorzystywać, długopisy oraz inne akcesoria biurowe nie muszą być jednorazówkami. Przy zamawianiu artykułów plastikowych, starajmy się ograniczyć ich ilość.

Uzupełniając biurowe zapasy warto to robić zbiorczo. Ograniczymy koszty przesyłek i lepiej zostanie wypełniona przestrzeń w paczce. W ramach jednego transportu otrzymamy więcej produktów. W logistyce powiedzielibyśmy o konsolidacji zamówień, a to jeden z najważniejszych czynników pro-ekologicznego łańcucha dostaw.

Na poziomie logistyki istnieje wiele możliwości, żeby działalność firmy była mniej uciążliwa dla środowiska. Przy jednej paczce może to wydawać się mało istotne, ale po przemnożeniu przez tysiące przesyłek ma już duże znaczenie. Firma XBS Group w ramach realizowanej akcji EkoPOSytywni wyszczególniła te elementy w łańcuchu dostaw, które wpływają na środowisko, a następnie zoptymalizowała je w taki sposób, żeby działania własne i te realizowane na zlecenie klientów, w jak największym stopniu uwzględniały aspekty ekologiczne.

Opakowania i zabezpieczenie paczki

Na etapie projektowania produktów i ich opakowań, producenci powinni brać pod uwagę materiały, jakich używają. Ale przedmiot przyjazny środowisku to nie tylko taki, który został wykonany z tworzywa poddającego się recyklingowi. Ważny jest także sposób pakowania – w pudełku powinno być jak najmniej pustej przestrzeni, co pozwoli później składować więcej produktów na każdym jednym metrze kwadratowym powierzchni magazynowej. Analogicznie, ciasno spakowane produkty pozwolą przewieźć więcej towaru w ramach jednego transportu, a to przekłada się m.in. na mniejsze zużycie paliwa, czy też związaną z tym emisję szkodliwych gazów.

Jednak nie każda paczka zawiera identyczne produkty. Zamówienia konsumentów w sklepach internetowych, ale też zamówienia składane przez sklepy w

hurtowniach to najczęściej zestawy rozmaitych towarów. W każdej takiej sytuacji wskazane jest wybieranie opakowań, które odpowiadają gabarytom konkretnej przesyłki. Ekologiczną firmę poznamy również po tym, że tam gdzie to tylko możliwe, jako wypełnień do paczek używa pociętych gazet lub tektury, a nie folii bąbelkowej.

Ekologiczne składowanie

Biorąc pod uwagę zarówno ekologię, jak i koszty, warto pomyśleć o centralizacji magazynowania. Przemieszczanie towarów pomiędzy różnymi magazynami sprawia, że ten sam asortyment trzeba dużo więcej razy przewozić z miejsca na miejsce, co oczywiście negatywnie wpływa na środowisko.

Posiadanie przez daną firmę jednego magazynu może okazać się tańsze, wygodniejsze, a przy tym bardziej ekologiczne. Likwidacja magazynów lokalnych znacząco ogranicza ślad węglowy. Aby jednak w pełni wykorzystać takie rozwiązanie, logistyka powinna być powiązana z nowoczesnymi systemami informatycznymi. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu można na bieżąco uzupełniać zapasy i reagować na aktualne zapotrzebowanie bez konieczności utrzymywania sieci magazynów w całym kraju.

Istotne jest także, w jaki sposób przestrzeń magazynowa jest wykorzystywana. Jeśli firma logistyczna oferuje swoim klientom elastyczne gniazda magazynowe, wówczas płacą oni tylko za taką powierzchnię, jaką faktycznie wykorzystują. Wysoka zabudowa stanowisk (z antresolami) w połączeniu z systemem wąskich alejek, pozwala maksymalnie wykorzystać dany magazyn. W dobrze zorganizowanym obiekcie tego typu, na 1 m2 powierzchni przypada nawet 1,7 palety! W efekcie, powierzchnia magazynowa wykorzystywana jest o 70% efektywniej niż w systemie tradycyjnym.

Transport wewnętrzny i zewnętrzny

W jaki sposób firma handlowa, produkcyjna lub operator logistyczny może zoptymalizować transport? Chociażby grupując przesyłki wysyłane do tej samej miejscowości  lub regionu. W ograniczeniu śladu węglowego pomaga także eliminowanie sortowni, które często okazują się zbędnymi etapami w procesie logistycznym.

Tam gdzie to możliwe, warto wykorzystywać transport lokalny. Istotny jest też właściwy dobór firm transportowych i kurierskich, tak aby współpracować z takimi partnerami, którzy w swoich działaniach również uwzględniają ekologię.

Segregacja odpadów

Właściwa segregacja odpadów ważna jest zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w firmach. W przypadku magazynów mówimy jednak nie o kilogramach, ale o wielu tonach odpadów rocznie, dlatego tak ważne jest, aby wszystkie rodzaje śmieci trafiały do odpowiednich pojemników. Kosze powinny znajdować się dokładnie tam, gdzie gromadzi się najwięcej odpadów określonego typu.

W przypadku XBS Group dodatkowo wydzielone zostały kosze na zużytą odzież, baterie, puszki i plastikowe korki. Poza tym folia używana w magazynach jest w 100% poddawana recyklingowi.

Edukacja ekologiczna

Działania firmy sprzyjające ekologii mogą okazać się jeszcze skuteczniejsze, jeśli uda się w nie zaangażować pracowników, a nawet kontrahentów. Dobrze, jeśli przedsiębiorstwo stara się promować ochronę środowiska, recykling i unikanie marnotrawstwa. Wychodząc z takiego założenia, XBS Group zachęca pracowników do oszczędzania prądu i wody oraz do segregowania odpadów (także w biurze). Pracownicy są też zachęcani do tego, aby pomiędzy magazynami przemieszczać się na rowerach – zdrowo, przyjemnie, a zarazem bez zanieczyszczania środowiska.

Firma nie odżegnuje się także od rozpowszechniania

ekologii na zewnątrz. Ekologia w logistyce i e-commerce to częsty tematem wystąpień przedstawicieli firmy podczas konferencji i innych wydarzeń branżowych. Właśnie dzięki takiemu podejściu firma XBS Group otrzymała w 2019 roku nagrodę Sustainability Solution Provider Award w kategorii Transformacja Łańcucha Dostaw.

Sposobów na zrównoważone podejście do ochrony środowiska może być oczywiście wiele. Tym bardziej jednak warto podpatrywać firmy, które już postanowiły wdrażać pro-ekologiczne praktyki i chętnie się nimi dzielą. Nie da się ukryć, że w biznesie jest jeszcze mnóstwo obszarów, które wymagają poprawy pod kątem lepszej i bardziej zaangażowanej ochrony środowiska. Jeśli jednak każda polska firma wykona choćby kilka małych kroków w stronę ekologii, łączne efekty tych działań wszystkim nam mogą przynieść wiele dobrego.
Marcin Pietraszek

Dodaj komentarz