Nowe potrzeby konsumentów – jak na nie odpowiedzieć?

Handel zmienia się, bo zmieniają się klienci, którzy coraz częściej tradycyjne sklepy traktują jako swoistego rodzaju showroomy. Zapoznają się z produktem, rozmawiają ze sprzedawcą/ doradcą i przyglądają się rozwiązaniom konkurencyjnym. Spora grupa klientów chcąc uniknąć kosztów przesyłki, decyduje się za formę – „kup online, odbierz w sklepie”.

Zmieniają się nawyki i przyzwyczajenia klientów, a handel coraz częściej staje się wielokanałowy. Ci przedsiębiorcy, którzy dostrzegli zalety sprzedaży w formie omnichannel i umieją zarządzać np. stanami magazynowymi stają się liderami branży.


Polscy klienci a zakupy w Internecie

Według danych firmy badawczej Gfk – 11 milionów

Polaków kupuje w Internecie. Obroty sklepów (całej branży) wynoszą 440 mld zł., z tego 39 mld przypada na zakupy w Internecie. Według raportu im zamożniejszy klient, tym chętniej dokonuje zakupów w formie nowoczesnej. Zamożny klient zawsze jest najcenniejszym dla sieci i dlatego muszą się one dobrze przygotować na jego potrzeby, w tym na zakupy dokonywane za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Nikt nie lubi czekać na dostawę czy na potwierdzenie dostępności produktu. Czarnym scenariuszem, który grozi trwałą utratą zaufania klienta jest przyjęcie zamówienia, a następnie jego anulowanie z powodu braku towaru na stanie magazynowym. Tutaj z pomocą przychodzą technologie i to nie tylko dobrze znane systemy ERP.

Dziś, aby zrealizować zamówienie, pracownik sklepu zazwyczaj używa wydruku z systemu ERP, aby odnaleźć zamówiony towar w sklepie lub w magazynie. Niektóre elementy zamówienia mogą być już sprzedane, a niektóre zamówienia są niejednoznaczne co utrudnia ich skompletowanie i wydłuża czas realizacji. Sklep traci czas na szukanie towarów i zdarza się, że będzie musiał odrzucić zamówienie. Właśnie dlatego powstają rozwiązania, mające na celu usprawnienie tego procesu – mówi Phil Fisher, kierownik projektu HALO w Checkpoint Systems.

Jak wynika z badań rynku przeprowadzonych przez firmę Forrester i organizację branżową National Retail Federation dokładność stanów magazynowych stanowi

problem aż dla 56% sprzedawców detalicznych, którzy wdrażają programy sprzedaży wielokanałowej. Rozwiązaniem, które jest w stanie zniwelować ten problem jest technologia RFID. Dzięki niej dokładność stanów magazynowych może zostać zwiększona z 65-75% do 93-99%.

Oprogramowanie HALO

Checkpoint Systems, odpowiadając na potrzeby sieci detalicznych stworzył nowoczesną platformę oprogramowania HALO, która jest wyposażona w funkcję zarządzania wielokanałowego i zarządzania zadaniami. Co ważne, łączy ona zalety zaawansowanego oprogramowania z obsługą urządzeń IoT (Internet Rzeczy). Upraszcza realizację zamówień wielokanałowych, czyli „kupuj online, odbieraj w sklepie” oraz wysyłek z magazynu. Korzystając z RFID i dokładnych danych magazynowych, pomaga również w dystrybucji zamówień między sklepami w zależności od ich dostępności. Aplikacja mobilna HALO pokazuje pracownikom sklepu informacje o zamówieniu, pomaga zaplanować jego realizację, zlokalizować przedmioty i przygotować się do odbioru lub wysyłki. Nowa funkcjonalność zwiększa produktywność sklepów, zwiększając liczbę zrealizowanych zamówień na godzinę, co zwiększa sprzedaż oraz zadowolenie klientów. Zalety takiego sposobu zarządzania dostrzegli już najwięksi gracze na rynku – przykładem może być choćby hiszpańska marka odzieżowa Desigual.

Nieustannie inwestujemy w logistykę i IT, aby usprawnić zorientowany na klienta model sprzedaży wielokanałowej. Dzięki HALO i nowemu sposobowi realizacji zamówień w sklepach spodziewamy się jeszcze większej optymalizacji działań poprzez dokładną wiedzę na temat stanów magazynowych. Tworzymy w ten sposób nowy poziom zadowolenia klientów –  mówi Daniel Muñoz, Dyrektor Operacyjny Desigual.

HALO jest platformą typu Software-as-a-Service, która jest częścią rozwiązań RFID, zaprojektowanych przez Checkpoint specjalnie dla handlu detalicznego. Śledzi każdą oznakowaną sztukę towaru w całym łańcuchu dostaw, zbierając dane z czytników RFID  centrach dystrybucji i w sklepach. Platforma synchronizuje się z oprogramowaniem do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) i systemem zarządzania magazynem (WMS), zwiększając dokładność stanów

magazynowych, dostępność produktów na półkach sklepowych i poprawiając wydajność w całym łańcuchu dostaw. Poza wielokanałową realizacją zamówień, planowaniem zadań i fizyczną lokalizacją towarów, pracownicy sklepów wykorzystują HALO do przeprowadzania inwentaryzacji, przyjmowania towarów czy uzupełniania produktów na półkach.

Tego typu rozwiązania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom stale rosnącego trendu zakupów online. Możliwość określenia w czasie rzeczywistym gdzie znajduje się dany towar pozwala na błyskawiczną realizację zamówienia, oszczędzenie czasu pracowników i tym samym podniesienie wydajności. Zmiany w branży wymagają od sklepów wdrażania nowych rozwiązań technologicznych, które nadążają za nowymi zwyczajami robienia zakupów.
źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz