Czy do pracy chodzimy z uśmiechem na twarzy?

Działy HR w ostatnich latach postawiły na dobre samopoczucie i motywację pracowników. Odpowiedzią na potrzeby firm starających się o pozyskanie najbardziej wartościowych kandydatów jest Chief Happiness Officer.

Chief Happiness Officer ma w firmie bardzo obszerną

funkcję. Przeprowadza audyt, jakie nastroje panują wśród pracowników i z czego wynikają. Dopasowuje takie narzędzia, które pomogą w pozytywny sposób wpłynąć na środowisko zawodowe, zwiększając zadowolenie członków zespołu. Stanowisko to łączy kompetencje psychologa, menadżera oraz stratega. Pracodawcy zdają sobie sprawę, że atrakcyjne warunki finansowe nie wystarczą, aby zatrzymać u siebie talenty. Bez dobrej atmosfery i stawiania ambitnych zadań będą musieli się liczyć z odejściem nawet wieloletnich współpracowników – mówi Renata Kałużna.

Ekspertka widzi w Polsce duże pole do działania nowego zawodu. Firmy korzystające z usług dyrektora ds. szczęścia, są w mniejszym stopniu narażone na rotację kadry i dodatkowe zwolnienia lekarskie wynikające ze złego samopoczucia pracowników. Pomaga on w zrozumieniu celu i znaczenia wykonywanej pracy, rozwijając w nich zaangażowanie, a w dłuższej perspektywie wpływając na satysfakcję z wykonywanych działań.

Najczęściej to dyrektor ds. kadr włącza w swoje kompetencje umiejętności związane z zarządzaniem pozytywnym podejściem do pracy. Zdarzają się jednak stanowiska w pełni samodzielne, a nawet zewnętrzni doradcy, którzy pomogą firmie opracować strategię

działania. Jednak, jak podkreśla Renata Kałużna, instytucja najwięcej zyskuje, gdy osoba ta jest regularnie obecna na miejscu i ma stały wgląd w zachodzące zmiany. W ten sposób jest w stanie zmierzyć skuteczność wykonanej pracy i na bieżąco reagować na zapotrzebowanie.

Uważa się, że pracowników interesuje jedynie to, co leży w zakresie ich obowiązków, co nie jest prawdą. Członkowie zespołu chętnie angażują się we wspólne inicjatywy, co można wykorzystać do budowania spójnego wizerunku firmy i wzmacniania jej wartości na rynku. Zadowoleni ze swoich zadań pracownicy są najlepszą wizytówką firmy, przydatną szczególnie w obecnej sytuacji rynkowej, w której najzdolniejsze osoby mogą bez problemu zmieniać posadę niemal z dnia na dzień.

Dzięki skutecznemu zarządzaniu poczuciem pracowników, przedsiębiorcy zyskują przewagę nad branżową konkurencją, która opiera swój model pracy jedynie na rozwijaniu kompetencji. Wprowadzenie

nowej strategii komunikacji wewnętrznej pozwala zbudować uczucie wspólnoty i bezpieczeństwa w miejscu pracy. Rozwijanie dbania o dobrostan psychiczny pracowników już w ostatnich latach stało się jedną z najczęściej poszukiwanych umiejętności dyrektorów działu HR i menadżerów Renata Kałużnapomysłodawczyni, założycielka International Happiness at Work Institute oraz powermeetings.eu, promotorka zarządzania szczęściem pracowników jako jednym z filarów budowania kreatywnego i profesjonalnego zespołu.
Kornelia Dąbrowska