Najsłynniejsze marki powstawały (a jakże!) w skromnych warunkach, w garażu lub w domu. Właściciele realizowali z determinacją swój plan. Wierzyli, że w to, co robią. Byli przekonani, że ludziom ich produkt jest potrzebny i nie pomylili się.
Norman Vincent Peale — amerykański kaznodzieja i głosiciel teorii pozytywnego myślenia mówił, że „Puste kieszenie nigdy nie powstrzymywały nikogo przed podjęciem działania”. Mogą to zrobić tylko puste głowy i puste serca. Patrząc na historie biznesowe niektórych znanych na całym świecie firm, Peale miał wiele racji.
Jak powstała marka Apple?
Jednym z najbardziej znanych przykładów wielkiego biznesu, który zaczął się właśnie w garażu, jest firma z kultowym jabłkiem w logo. Steve Jobs i Steve Wozniak, jako młodzi zapaleńcy informatyczni złożyli swoje pierwsze komputery, wcześniej zakładając firmę o prostej i wdzięcznej nazwie – Apple.
Dzięki pasji tworzenia i fantastycznemu zmysłowi wyczuwania potrzeb oraz biznesowemu wyprzedzaniu swoich czasów, Apple wprowadziło wiele technologicznych nowinek i osiągnęło ogromny sukces komercyjny. Obecnie (po 42 latach od rozpoczęcia swojej działalności), wartość firmy szacowana jest obencnie na ponad 900 mld dolarów.
Historia Walta Disneya
Walt Disney miał trudną drogę do sukcesu. Pracował jako roznosiciel gazet, kierowca, rysownik i komik. Ten utalentowany chłopak nie miał szczęścia. Chciał związać swoje życie z filmem, to nikt nie chciał go zatrudnić. Nie powiodło mu się w biznesie. Dlatego że wierzył w swój sukces nie poddał się, mimo że czasami nie miał na czynsz i jedzenie. Dalej tworzył swoje animacje u stryja w garażu. Warto zobaczyć film o drodze do sukcesu Walta Disneya. Dziś bajki i filmy Walt Disney Company znają dzieci i dorośli na całym świecie.
Harley-Davidson
Historia firmy sięga 1901 r. Wtedy to William Sylvester Harley i Arthur Davidson za domem w komórce, przymocowali 4 silniki do roweru. Po pięciu latach produkowali już 50 motocykli, a w 1907 r. Harley Davidson wybudował reprezentacyjną siedzibę. Motocykle Harley Davidson to renomowana marka, znana na całym świecie
Jak powstała firma Amazon?
Jeff Bezos w 1994 r. był wiceprezesem w jednej z nowojorskich firm finansowych. Zrezygnował z intratnej posady, przeprowadził się do Seattle, wynajął dom z garażem i założył księgarnię internetową. Twórca był przekonany, że pomysł ma sens. W tym czasie internet stawał się coraz popularniejszy, a książki były poszukiwanymi w nim produktami. Swoją działalność prowadził wraz z żoną. Pierwotnie firma nosiła nazwę — Cadbara, a pod koniec pierwszego roku działalności, została zmieniona na Amazon. Był to pierwszy na świecie sklep online.
Najsłynniejsze marki — ciekawe historie polskich firm
Weźmy na ten przykład Grupę Atlas. Firmę założyła trójka przyjaciół — Andrzej Walczak, Grzegorz Grzelak oraz Stanisław Ciupiński. Na początku ich firma wykonywała prace remontowe. Zmiana profilu przedsiębiorstwa narodziła się z potrzeby. Celem było poprawienie przyczepności glazury.
Założyciele wzorowali się na zachodnich standardach. Postanowili opracować i wyprodukować klej budowlany. W warunkach domowych mieszali klej w betoniarce. Produkty firmy Atlas są znane każdemu, kto planuje remont oraz prowadzi firmę budowlaną. Grupa Atlas jest dziś największym producentem wyrobów chemii budowlanej w Polsce.
Najsłynniejsze marki — historia Komputronika
W 1996 r. Wojciech Buczkowski z bratem otworzyli punkt serwisujący komputery. Siedziba ich firmy miała jedyne 4 mkw. W garażu dziadka Buczkowskich powstał pierwszy magazyn. Dalej to już taki trochę polski sen.
Firma blinkee.city
Firma Blinkee.city zbudowała prototyp skutera elektrycznego wypożyczanego w wielu miastach z ulicy. Bracia Marcin i Paweł Maliszewscy wraz z kolegą Kamilem Klepackim złożyli pierwsze skutery w domu jednego z właścicieli. Całą elektronikę opracowali samodzielnie. Skutery są autorskim produktem. Firma w elektryczne skutery wyposaża wiele polskich miast, jak i Budapeszt i Walencję. Właściciele obsługują maszyny za pomocą aplikacji mobilnej.
Najsłynniejsze marki, które wykreowały produkty/usługi, z których obecnie korzystamy, zaczynały często w skromnych warunkach. Warto podkreślić, że gdyby nie upór właścicieli firm (wynalazców), postęp technologiczny nie byłby możliwy.
Autor: Arkadiusz Malanowski