Agencja Public Relations wypromuje firmę i pomoże w pozyskaniu klientów. Wybór agencji PR nie jest łatwy, bo na rynku są firmy z doświadczeniem, jak i nowe, które prężnie się rozwijają. Przede wszystkim trzeba postawić na specjalistów, wiedzą bowiem jak wypromować firmę.
Przedsiębiorca musi utrzymywać stały kontakt z agencją, która w danym czasie promuje produkty lub usługi jego firmy. To konieczność, żeby stworzyć skuteczną kampanię.
Właściwa Agencja PR. Czyli jaka?
To taka, która podchodzi do każdego klienta indywidualnie. Właściwa agencja zaczyna swoje działania od poznania firmy i jej odbiorców. Wówczas zaproponuje najlepsze rozwiązania. Agencja musi zrozumieć swojego klienta i zaproponować najlepsze opcje. Współpraca musi się dobrze układać. Agencja niekiedy potrzebuje (niemal natychmiast) dodatkowych informacji i wówczas wyznaczony pracownik w firmie, musi niezwłocznie je dostarczyć.
Zanim wybierzemy agencję PR
Trzeba przejrzeć strony internetowe wielu Agencji PR – oferty i portfolio, żeby mieć obraz tej właściwej. Należy sprawdzić, czy dobrze zna branżę swojego klienta. Każda agencja czymś się wyróżnia na tle konkurencji. Warto wybrać taką firmę, która przeprowadza kampanie także w mediach społecznościowych.
Agencja „za pan brat” z branżą
Agencja PR musi wiedzieć, co dzieje się w branży klienta, znać aktualne trendy, wciąż się rozwijać i poszerzać wiedzę. Warto zawsze zwrócić się do agencji, która specjalizuje się w tematyce, zna specyfikę branży i wypromuje firmę w odpowiednich mediach, m.in. branżowych. Jeśli agencja będzie zajmowała się każdą branżą, dogłębnie nie pozna żadnej dziedziny. Jeśli zajmuje się tylko jednym tematem, znajdzie klientów dla swojego zleceniodawcy i pomoże nawiązać kontakty biznesowe.
Jedynie przemyślana strategia pomoże klientowi.
Oferta
Klient musi wiedzieć jakimi sposobami agencja będzie realizowała cele i osiągnie efekty. Oferta agencji musi być spójna z celami biznesowymi swojego kontrahenta.
Agencja PR a portfolio
Należy przyjrzeć się uważnie jakie firmy korzystały z usług agencji. Portfolio jest bardzo istotne. Wiele agencji zamieszcza na swojej stronie referencje swoich klientów. Zanim więc klient podpisze umowę, musi poświęcić sporo czasu na znalezienie odpowiedniej firmy.
Współpraca z mediami
Media to najlepszy kanał przekazu informacji, bo najsilniej działa na opinię publiczną. Agencje starają się utrzymywać z nimi dobre relacje, szczególnie z dziennikarzami. Agencje PR na bieżąco śledzą informacje w mediach, szczególnie branżowych. Bywają tam, gdzie mogą spotkać przedstawicieli interesujących ich mediów i nawiązują bezpośrednie relacje jak: targi branżowe, eventy, konferencje, pokazy itp.
Eventy
Lubią je dziennikarze i konsumenci. To znakomita miejsce do pozyskania nowych klientów i dotarcie do wielu mediów. Impreza musi być dobrze zaplanowana. To dzięki eventom firmy zdobywają rzesze klientów. Event to często tylko wstęp do dobrych relacji nie tylko z mediami, ale też z grupą docelową. Dzięki tego typu imprezom firma poznaje opinie konsumentów.
Targi branżowe z udziałem agencji PR
Każda firma powinna uczestniczyć w targach. Na tego typu imprezach można nawiązać wiele kontaktów. Targi mogą być lokalne lub ogólnopolskie. Na regionalnych pojawiają się też przedsiębiorcy z różnych rejonów Polski. Targi są przygotowywane bardzo profesjonalnie. Zapraszane są media i mieszkańcy. Organizator zatrudnia znaną osobę – gwiazdę, która prowadzi imprezę. Targi zazwyczaj trwają 2 dni.
Konkurencja
Firma wchodząca na rynek musimy wszystko wiedzieć o konkurencji: produktach/ usługach, działaniach, cenach, dystrybucji, mocnych i słabych stronach. Musi być lepsza, a przynajmniej dorównywać firmom obecnym na rynku. Mówiąc, że produkt jest innowacyjny, to faktycznie musi tak być. To pomoże agencji wypromować firmę/produkt zleceniodawcy w mediach.
Komunikacja
Agencja PR musi wiedzieć, na jakiej grupie klientów zależy reklamodawcy, do kogo ma być skierowana oferta. Jeśli przedsiębiorstwo ma w założeniu działalność w całym kraju, nie tylko lokalnie, agencja musi przygotować kampanię ogólnopolską. Na to oczywiście potrzebuje więcej czasu.
Agencja PR a testowanie produktów
Do agencji PR należy dostarczyć produkty do przetestowania, to niezwykle pomaga w skutecznej promocji firmy. Jeśli dziennikarze po przetestowaniu napiszą znakomite recenzje, zachęcą konsumentów do nabywania reklamowanego produktu. Może się zdarzyć, że klienci będą oczekiwać na pojawienie się towaru na rynku. Testowanie produktów jest stosowane od dawna.
Autor: Arkadiusz Malanowski