Działania strategiczne czy taktyczne? Które są lepsze?

Działania strategiczne są niezwykle istotne. Wiele małych i średnich firm obecnie walczy o przetrwanie, inne dobrze sobie radzą i generują zyski, a ich właściciele mają czas dla siebie i rodziny.

Działania strategiczne czy taktyczne?

Nie każda firma ma opracowaną strategię i według niej działa, bo ma od lat wypracowaną taktykę funkcjonowania przedsiębiorstwa. Działa tu i teraz. Na bieżąco szuka klientów i robi to standardowo. Nie wybiega w przyszłość. Konkurencja jej nie przeszkadza, nie zabiera klientów, więc nie obawia się o „jutro”. Szczególnie jeśli prowadzi lokalny biznes, niszowy, funkcjonujący od lat na rynku. Ma swoją politykę, która się sprawdza. Po co zmieniać coś, co dobrze działa, twierdzi właściciel firmy.

Może nawet odnieść sukces, ale chwilowy, bo póki są zlecenia i klienci to interes się kręci. Towar się sprzedaje i jakoś leci. Właściciel nie widzi potrzeby planowania działań, skoro jest dobrze. Po co myśleć co będzie jutro-czas pokaże. Firma przecież ma płynność finansową, a o to przecież chodzi w interesach.

Działania strategiczne


Co się stanie, jeśli ją straci? Nie zawsze właściciel firmy ma dodatkowe konto (subkonto) na wypadek kryzysu. Wcześniej nie było potrzebne. Kiedy firma utraci płynność finansową, staje na skraju bankructwa. Szef takiej firmy rzadko zdaje sobie sprawę, że brak strategii może go dużo kosztować. Tylko odpowiednie planowanie i strategiczne działanie przyniesie korzyści firmie.

Oświecenie

Jeśli jednak właściciel firmy widzi, że stoi w miejscu lub – co gorsza – obroty spadają; konkurencja rośnie w siłę i odbiera klientów jego przedsiębiorstwu, wtedy dopiero zaczyna intensywnie myśleć i działać. To brzmi jeszcze optymistycznie, bo nie jest za późno na ratowanie firmy. Gorzej, gdy „oświecenie” przychodzi za późno.

Brak klientów to zerowe obroty, ale stałe koszty. Firma zaczyna generować straty. Efekt jest taki, że właściciel jest zniechęcony i brakuje mu motywacji do działania; konto świeci pustkami, dostawcy ustawiają się w kolejce po pieniądze — rosną zaległości. W takiej chwili trudno cokolwiek wymyślić niekiedy jest na wszystko za późno. Nic nie daje, że właściciel takiej firmy pracuje po 15 godzin dziennie, zarywa noce, nie wyjeżdża na urlop. To i tak nie wpływa dodatnio na rozwój firmy.

Z pewnością zadaje sobie pytanie – co dalej? Czy to ma sens?

Broń firmy przed kryzysem, problemami finansowymi i bankructwem

Firmy upadają najczęściej z braku zleceń, odpowiedniej kadry pracowniczej i złego  zarządzania. Dzięki wcześniej opracowanej strategii można w porę zareagować na negatywne symptomy w działalności. Łatwiej jest przewidzieć pewne sytuacje, odpowiednio dobierać partnerów biznesowych (kontrahentów) i budować bazę stałych klientów. Prowadzić przy tym skutecznie działania marketingowe.

Pielęgnuj to, co zasiałeś, a zbierzesz owoce

Opisane w tym e-booku działania pozwolą Ci na skuteczne działania marketingowe i uniknięcie sytuacji „podbramkowych”. Skuteczne prowadzenie firmy w dzisiejszych czasach nie jest łatwe, ale możliwe. Nie ucz się na swoich błędach i ogranicz ryzyko upadku firmy — mówi Arkadiusz Malanowski „Marketing dla początkującego Przedsiębiorcy”. Nie czekaj, aż biznes rozkręci się dzięki dobrym produktom i Twoim zaangażowaniu. To za mało. Po przeczytaniu książki będziesz wiedział też jak uniknąć kryzysu, szczególnie w sezonie martwym tzw. ogórkowym.
Autor: Aneta

Dodaj komentarz