Mając pomysł na biznes warto sięgnąć po crowdfunding. W pierwszej kolejności jednak wykonajmy biznesplan, który pozwoli ocenić szanse powodzenia i koszty biznesu. W ten sposób będziemy mieć jasność, jak dużego kapitału początkowego potrzebujemy. Fundusze można pozyskać w formie kredytu lub dotacji, niekiedy pomaga również rodzina. Warto jednak skierować wzrok na crowdfunding, który sfinansuje nasz startup.
Czym jest crowdfunding?
Crowdfunding to finansowanie społecznościowe i polega na udzieleniu wsparcia na zrealizowanie pomysłu przez wszystkich chętnych. Twórca projektu musi przekonać do swojej idei osoby, które wspierają tego typu inicjatywy. W zamian za datki trzeba zaoferować określone korzyści. Zazwyczaj jest to wyprodukowany wyrób czy rabat na jego zakup, zanim pojawi się w sprzedaży. Nie ma limitu pomysłów i kategoryzowania. Każdy może wystąpić o fundusze, ale powodzenie zależy od potencjału samego projektu. Zbiórki publiczne odbywają się w internecie w przeznaczonych do tego celu serwisach. Są dobrowolne i nieograniczone, więc darczyńcy wpłacają dowolne kwoty. Niekiedy jest to tak naprawdę jedyna szansa, żeby zrealizować swój pomysł na biznes.
Crowdfunding — na co uzyskać finansowanie?
Aby myśleć o uzyskaniu finansowania, trzeba w sposób zrozumiały, ale też interesujący przedstawić projekt. Trzeba go dobrze opisać, żeby darczyńcy chcieli wpłacić środki. Zbiórki pochodzą z kraju i zagranicy, więc warto zareklamować się globalnie. Można wystąpić o pieniądze na stworzenie gry komputerowej, aplikacji, oprogramowania, płyty muzycznej, wyprodukowanie wyrobu itd. Jest wiele serwisów do wyboru, więc tak naprawdę są ogromne szanse na zebranie budżetu. Należy jednak podać sumę, jaka jest potrzebna. Musi być rzeczywista, a wszelkie jej składowe zawarte w opisie. Nie warto sztucznie zawyżać kosztów.
Jak przekonać społeczność do projektu?
Przedsięwzięcie musi być przede wszystkim przydatne i realne do zrealizowania. Koncepcja nie może być tylko ideą samą w sobie, ale ma nieść określone wartości. Jest wiele serwisów internetowych, które specjalizują się w crowdfundingu, udostępniając możliwość zamieszczenia informacji o potrzebie zbierania funduszy. Akcja może przypominać typową promocję produktu. Chwytliwa reklama przyciąga klientów, w tym wypadku inwestorów. Można zrobić film i opowiedzieć w nim o projekcie, ale musi być jak najciekawszy. Trzeba pamiętać, że chodzi o darmowe środki, bez których pomysł wyląduje w szufladzie. Warto też pokazać, co zostało już zrobione w tym kierunku. Im lepiej zostanie koncepcja przedstawiona, tym szybciej zostaną zebrane pieniądze. To działa niczym kampania reklamowa, więc trzeba opracować plan.
Crowdfunding — dlaczego trzeba się reklamować i gdzie?
Aby ktoś się o czymś dowiedział, trzeba mu przekazać informację. Dlatego warto się ogłaszać we wszystkich możliwych miejscach. Możliwości jest sporo: media społecznościowe, portale, fora internetowe. Nie tylko grafika działa, ale też treść, więc warto napisać kilka artykułów sponsorowanych i przesłać do blogerów i serwisów. Można stworzyć własną stronę www i na niej promować swój projekt. Kampania reklamowa jest ważna dla samego przedsięwzięcia. Jeśli pomysłodawca nie uzyska określonej kwoty, środki są zwracane darczyńcom. Nie ma powodu, by się zniechęcać, jeśli pomysł jest doskonały i będzie popyt na produkt. Nie ma też lepszego sposobu na osiągnięcie sukcesu bez własnych środków. W Polsce i świecie jest wiele firm, które powstały właśnie dzięki crowdfundingowi. Pozostaje tylko wybrać odpowiedni serwis, biorą pod uwagę: wysokość prowizji oraz inne koszty; dopuszczalne pomysły, podatki, dostępność do mediów społecznościowych, a także oferowane wsparcie.