Szukasz zajęcia, ale nie etatu, to znajdź pomysł na własną firmę. Myślisz o założeniu działalności gospodarczej, ale zastanawiasz się co mógłbyś robić, żeby zarabiać? Bardzo dobrze! Pomysł musi być rozwojowy i przyciągający klientów.
Szukasz więc genialnego pomysłu, ale nic Ci nie przychodzi do głowy. Godzinami przesiadujesz w Internecie i czasami jesteś znużony ciągłym poszukiwaniem sposobu na zarabianie. Myślisz, że już wszystko jest, więc co tu mądrego wymyślić? Historia pokazuje, że dobre pomysły wpadają znienacka.
Pomysł na własną firmę — jak odkryć niszę rynkową?
To pytanie stawia sobie niemal każdy, kto planuje prowadzenie firmy. Trudno znaleźć jedną receptę. Nawet jak coś Ci przyjdzie do głowy, to musisz znaleźć odbiorców na produkt lub usługę.
Szukaj problemów do rozwiązania
Tak powstał samochód, komputer, telefon, Internet, aparat fotograficzny itp. Pomimo szybkiego rozwoju technologii, nadal ludzie z czymś sobie nie radzą. Wystarczy się rozejrzeć i pomyśleć, co można udoskonalić, zrobić lepiej, jak rozwiązać problem.
Zacznij od swojego domu, otoczenia, biura (pracy) i lokalnego rynku
Pomyśl czego Ci brakuje, kiedy np. zabierasz się za sprzątanie, pranie czy gotowanie. Może miałeś awarię, bo wystąpił jakiś problem. Tankowałeś samochód, robiłeś zakupy i nie było jakiegoś towaru w sklepach (sam go wyprodukujesz). Czy coś Ci się ostatnio nie podobało? Czy mógłbyś coś udoskonalić? Zastanów się, na co narzekali Twoi znajomi.
W miejscu, gdzie pracujesz klienci bywali niezadowoleni, marudzili, a Twój pracodawca nie był stanie sprostać oczekiwaniom. Może brakowało konkretnego rozwiązania, była jakaś luka? Bądź czujny i podpatruj. Wszystko notuj i wyciągaj wnioski.
Nie rób tego co wszyscy
Jak większość ludzi sprzedaje np. markowe kosmetyki to się spóźniłeś. Chociaż możesz myśleć, że musi im się opłacać, bo inaczej zlikwidowaliby sklep, to niestety czasami funkcjonują na granicy opłacalności. Często zaniżają ceny, żeby przetrwać, bo zaangażowali się, napracowali i pewnie zainwestowali sporo pieniędzy. Ciągną więc ten biznes, bo nie mają lepszego pomysłu. Jeśli i Ty się tym zajmiesz, możesz później żałować. Narzucając np. niską marżę musisz robić duże obroty. Przykładowo w Twoim mieście jest kilka pizzerii. Czy jednak kolejna, jest potrzebna? Może lepiej sprzedawać pierogi. Nie sztuka otworzyć firmę, ale ją utrzymać. Pomysł na własną firmę warto ukierunkować w nową stronę.
Musisz być lepszy od swojej konkurencji. Jeśli nie masz pewności czy Ci się uda, pomyśl o czymś innym.
Sklep internetowy, czyli pomysł na własną firmę
Coraz więcej osób kupuje w sieci produkty i usługi. To wygodne i pochłania mniej czasu niż zakupy offline. Sprawdź więc co najlepiej się sprzedaje. Jaka jest konkurencja. Pomyśl, czy wybrana branża będzie miała tendencję wzrostową. Możesz również poświęcić trochę czasu i poszukać w zagranicznych serwisach. Zobacz czy u nas byłby popyt na wybrane produkty. Jeśli już ktoś wpadł na taki pomysł i sprowadza towary do Polski, ale jest mała konkurencja, warto się tym zainteresować.
Kiedy masz jakieś wątpliwości, wahasz się, zapytaj Internautów na forach, chętnie dzielą się wiedzą.
Może masz jakąś pasję?
Czym się interesujesz, na czym się znasz? Jesteś pasjonatem jakiejś dziedziny? Szukaj pomysłu na własny biznes w tym, na czym się znasz najlepiej, co Cię pociąga i co lubisz robić. Możesz wykorzystać swoje hobby. Jeśli w swoim mieście nie możesz realizować swojej pasji, bo nie ma klubu, trenerów czy możliwości, to pomyśl, czy mógłbyś wykorzystać lukę. Sprawdź, czy byłoby więcej osób takich jak Ty. Czasami ważny jest czas i miejsce.
Doświadczenie zawodowe, a pomysł na własną firmę
Wykorzystaj swoje doświadczenie, jakie zdobyłeś do tej pory. Jeśli masz predyspozycje do wykonywania określonego zawodu, wykorzystaj je. Może mógłbyś odkryć niszę rynkową. Pracowałeś np. w sprzedaży, księgowości, kadrach czy w branży szkoleniowej, masz potencjał, zaufaj sobie i idź w tym kierunku. Usiądź wygodnie i pomyśl. Możliwe, że wcześniej chciałeś coś zmienić, wprowadzić do oferty, udoskonalić, teraz jest ten czas. Nie rób jednak niczego, na czym się nie znasz.
Usuń usterkę w usłudze lub produkcie
Wiele firm na tym zarabia — poprawia niedoskonałości istniejących usług/ produktów. Bądź oryginalny i nie powielaj pomysłów innych. Jeśli będziesz przekonany do swojego projektu, poszukaj dotacji i inwestorów. Staraj się unikać kredytów, trzeba je spłacać.
Zacznij od sprawdzenia rynku
Nie rób nic pochopnie. Popytaj znajomych, ludzi napotkanych przypadkowo (nawiąż z nimi rozmowę), podpowiedzą Ci.
Autor: Arkadiusz Malanowski